Bieżące tygodnie w reklamie upływają pod znakiem Cannes, trudno więc mówić o kampaniach innych, niż spod tego znaku.
Metro Trains w Melbourne uruchomił kampanię Dumb Ways to Die (tłum.: Głupie sposoby umierania). Jest to zintegrowana kampania reklamowa, mająca na celu ograniczenie liczby wypadków związanych z pociągami w Wiktorii w Australii. Wbrew skojarzeniom z nazwą, Metro w Australii to kolejki podmiejskie, odpowiednik naszych SKM.
Kampania skupia się wokół trzyminutowego filmu animowanego, pokazującego wiele głupich sposobów na śmierć, z różnymi odmianami uderzenia przez pociąg wśród nich. Wideo i piosenka są dostępne online na stronie DumbWaysToDie.com, animowane gify z kampanii są opublikowane na Tumblr, kampania toczy się też w radiu i w outdoorze oraz w sieci Metra.
Autorzy akcji zamieniają przygnębiające przesłanie związane ze śmiercią w zabawny, wirusowy i dający do myślenia materiał, dotyczący ważnego tematu, jakim jest przestrzeganie prostych zasad bezpieczeństwa w życiu codziennym.
Wyniki kampanii Dumb Ways To Die:
- 49 millionów wyświetleń na YouTube,
- Top 10 download na iTunes,
- Zmniejszenie ilości wypadków w Metrze o 20 procent.
Drugą kampanią z prezentowanych w Cannes, która zwróciła moją uwagę była Small World Machines dla Coca Coli przeprowadzona prze Leo Burnett Sydney, Australia.
Kampania opiera się na łączeniu ludzi, zgodnie z nową strategią Coca Coli Crazy for Good. Podzielone przez dziesięciolecia konfliktów Indie z Pakistanem były idealnym terenem do sprawdzenia założenia Coca-Coli, że chwila szczęścia łączy ludzi.
Ograniczenia w przemieszczaniu się pomiędzy tymi krajami wymusiły skorzystanie z najnowszych technologii aby połączyć ich mieszkańców. Coca-Cola łącząc siły w 4 krajach (Australia, Stany Zjednoczone, Indie i Pakistan) stworzyła projekt Small World Machines. Powstały specjalne automaty wyposażone w ekrany i streaming pełnowymiarowych obrazów, co pozwoliło ludziom widzieć się wzajemnie na żywo.
Specjalne ekrany dotykowe zostały zaprojektowane tak, aby ludzie byli filmowani przez ekran, a równocześnie mogli oglądać obraz z drugiej maszyny na tym samym ekranie. Celem było zapewnienie płynnego, łatwego w użyciu narzędzia, które przełamie granice pomiędzy krajami, dając wrażenie możliwości bycia twarzą w twarz z drugą osobą. Unikalny interfejs animacji wysyłał pozytywne wiadomości o pokoju, miłości i szczęścia po drugiej stronie granicy.
Kampania opierała się na bardzo nowoczesnych technologiach oraz na emocjach, dając bardzo ciekawy rezultat. Automaty wydały ponad 10.000 puszek, a ponad 600 osób, odłożyło na bok różnice dzielące ich kraje i weszło w interakcję z maszynami, dając dowód na to, że zabawa może połączyć wszystkich.
Tekst oryginalnie ukazał się w Interaktywnie.com w ramach przeglądu kampanii z ostatnich tygodni.