Agencje social media, interaktywne czy PR-owe?
W mojej opinii nie ma znaczenia jak zakwalifikujemy konkretną firmę – czy będzie to agencja social, PR, czy zupełnie inna. Kluczową sprawą w mediach społecznościowych jest posiadanie dużych kompetencji w komunikacji z ludźmi. Z marketingowego punktu widzenia social media to miejsca, gdzie firmy i marki wchodzą w interakcję ze swoimi klientami, muszą więc umieć z nimi rozmawiać i radzić sobie z ich problemami.
Choć social media to Internet, technologia i dla wielu tajemna wiedza „tych od komputerów”, to w gruncie rzeczy jest to komunikacja i obsługa klienta. Właśnie dlatego wszyscy specjaliści od mediów społecznościowych powtarzają jak mantrę stwierdzenie „Strategia jest jedna. Nie ma osobnej strategii social media”. I tu sprawa wydawałaby się wyjaśniona, biorąc pod uwagę to, że częściej wizerunkiem zajmują się agencje PR niż interaktywne. Okazuje się jednak, że to nie jest takie proste.
Strategię komunikacji marki opracowują specjaliści od wizerunku czy PR-u, ale później trzeba ją przełożyć na realne działania. PR-owcy, którzy świetnie sobie radzą z mediami nie zawsze czują się na siłach prowadzenia projektów technologicznych, wdrażania aplikacji, projektowania gier czy realizacji reklam. Agencje interaktywne sprawdzają się w tym znacznie lepiej, ponieważ mają odpowiednie kompetencje i zasoby. Warto więc zabezpieczyć oba obszary.
Tutaj na scenę wchodzą agencje social media, będące mixem kompetencji komunikacyjnych z interaktywnymi. W MSL GROUP Poland postawiliśmy na Internet już kilka lat temu, wiedząc, że dzisiaj komunikacja przenosi się do sieci i coraz bardziej z monologu mediów zamienia się w dialog marki z klientem. Dlatego powołaliśmy osobną firmę „internetową”, która zajmuje się zarówno komunikacją jak i produkcją, łącząc kompetencje PR i digital. To połączenie dało nam możliwość dostarczenia kompleksowych usług wielu klientom, dzięki czemu kampanie są całkowicie spójne i osiągają bardzo dobre wyniki.
W realnym świecie trudno jednak dokładnie określić, do której kategorii należy zakwalifikować poszczególne firmy. Wiele agencji PR ma w swoich kompetencjach social media, nie powołując do życia osobnych agencji. Podobnie wygląda to w agencjach interaktywnych. Są też agencje, które zajmują się wyłącznie social media, ale jeśli zapytać nieoficjalnie ich właścicieli o przyszłość – wszyscy wiedzą, że social media to nie jest twór żyjący sam dla siebie i bez synergii ciężko będzie utrzymać tak zawężony biznes na dłuższą metę.
W mojej opinii klient podejmując decyzje dotyczące wyboru agencji powinien kierować się przede wszystkim jej doświadczeniem, przygotowanym konceptem strategicznym i zaufaniem. Nie ma uniwersalnej recepty dotyczącej typu agencji, z którą należy rozmawiać. Dla każdej branży i każdej marki inne rozwiązanie może być optymalne.
Biorąc pod uwagę fakt, że media społecznościowe w życiu marki, rzadko przekładają się szybko i bezpośrednio na sprzedaż, czy wyniki finansowe, a znacznie częściej na wizerunek – wniosek nasuwa się sam. Social media najlepiej powierzyć komuś, kto będzie potrafił się tym wizerunkiem opiekować.
Tekst w oryginale ukazał się w Nowego Marketingu „Kto powinien obsługiwać marki w mediach społecznościowych?„